-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

-لطفاً در مورد نحوه عزاداري در اسلام را توضيح دهيد ؟
2-آيا عَلم و زنجير زدن در اسلام بدعت نيست؟
جواب :
بااهداء سلام وآرزوي توفيق الهي ضمن تشكرازحسن اعتمادشمابه اين بخش پاسخ سؤال مطرح شده به حضورتان تقديم مي گردد.
دوست عزيز. حتما مي دانيد كه مجالس عزاداري يك نوع تعظيم شعائرالله و مظاهرعدالت و حرّيت و اظهار انزجار از ظلم و تعدي است و همچنين مظهر دوست داشتن كمال و اولياء خدا مي باشد لذا مؤمنين بايد در حفظ و احياي چنين مجالسي كوشش كنند و بدانند داراي اجر و مزد دنيوي و اخروي خواهند بود . امّا نحوه اين عزاداري ها را مي توان از روي سيره و روش معصومين? شناخت و نيز در فقه اسلامي عزاداري نيز مانند ساير مسائل داراي قانون و مقررّاتي است كه لازم است عزاداران از آن قوانين پيروي كنند.
به عنوان مثال در زمان امام سجّاد ? با سرودن شعر و گريستن و شيون كردن همراه بوده است يقه ها را چاك مي زدند وبرصورتشان لطمه مي زدند و بر مانند حسين ابن علي ? سزاوار است كه بر صورتها لطمه زده شود و يقه ها چاك گرديده شود .
فتواي اجماع فقهاي شيعه نيز اين عزاداري ها از قبيل مرثيه خواني ، سينه زني و زنجير زني را جايز مي دانند . همچنين يكي از احكام عزاداري اين است كه كيفيّت عزاداري بايد چنان باشد كه بهانه اي به دست دشمنان ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود.
از اين رو امروزه قمه زني به نظر اجماع فقها جايز نيست .
امّا در مورد عَلم و زنجير زدن و اينكه آيا بدعت است يا خير ،ابتدا بايد مفهوم بدعت را توضيح دهيم سپس به پاسخ سؤال شما بپردازيم
بدعت يعني آن كه انسان چيزي را كه جزو شريعت نيست به آن نسبت دهد . بدعت گذاري در دين از گناهان كبيره است و در حرمت آن هيچ ترديدي نيست نكته مهم در مسئله بدعت اين است كه بدعت نوعي تصرّف در دين است از طريق كاستن يا افزودن شريعت ،بنابر اين آنجا كه نوآوري ربطي به دين و شريعت ندارد بلكه به عنوان يك مسئله عرفي و عادي انجام ميگيرد ،بدعت نخواهد بود براي نمونه انبوه مسلمانان جهان روز ميلا د پيامبر اكرم ? را جشن مي گيرند و گروهي اين امر را بدعت مي دانند در حاليكه طبق آنچه گفتيم هرگز ملاك بدعت بر آن صادق نيست زيرا به فرض هم كه اين نوع مراسم واظهار محبت در شرع وارد نشده باشد ولي اظهار محبت به پيامبر گرامي اسلام از اصول مسلّم اسلام است ناگفته پيداست كساني كه در مواليد پيامبر اكرم ? و اهل بيت ? اظهار شادماني ميكنند هدفشان اين است كه اين مراسم عيناً در شرع وارد شده است بلكه هدفشان اظهار محبت است همچنين در مراسم عزاداري اعمالي از قبيل سينه زني و زنجيرزني نوعي عزاداري است نه با اين اعتقاد كه سينه زني و زنجير زني دستور شرع است بلكه با اين هدف برگزار مي شود كه اندوه خود را در اين مراسم نشان دهند و نيز عَلم ها و پرچمها كه خود نوعي شعار و آگاهي دادن به ديگران است و در زمان ائمه ? نيز متداول بوده است اما به عنوان يك وظيفه شرعي نيست در پايان به شما دوست و هموطن گرامي توصيه مي شود به فتاواي مراجع عظام مراجعه فرمائيد تا با نحوه عزاداري صحيح بيشتر آشنا شويد در اينجا نمونه اي از اين فتاو را براي شما ذكر مي كنيم:
(( استعمال آلات مشتركه مانند طبل و سنج در مراسم عزاداري به نحو غير لهوي اشكال ندارد و زياده روي در عزاداري مثل محكم سينه زدن اگر موجب ضرر قابل توجه نباشد اشكال ندارد )) و يا در مورد برخي تعبيراتي كه مداحان در مورد اهل بيت ? به كار مي برند آيت الله فاضل لنكراني مي فرمايند: نبايد مسائلي كه خلاف شأن ائمه اطهار ? است و موجب هتك حرمت آنها مي شود بيان شود .
كتاب حماسه حسيني از استاد مطهري ، سياهپوشي در سوگ ائمه نور از علي ابوالحسني و نرم افزار پرسمان از نهاد مقام معظم رهبري از منابع پيشنهادي است .
منابع 1- منشور عقايد اماميه جعفر سبحاني 2- پاسخ نامه سيد جعفر رفيعي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.